Lidé postupně začínají chápat, že vyznat se ve stavařině sami nedokážou a při realizaci potřebují kontrolovat architekta, projektanta a stavební firmu, případně jednotlivé řemeslníky. Kontrola je zkrátka důležitá, tak se totiž šetří peníze. Kolik peněz ale dozor bude stát? Pojďme to spočítat.
V minulém článku jsme si vysvětlili, jaké jsou typy dozorů a co dělají za práci. Rychlá rekapitulace. Máme 3 typy dozorů. Autorským dozorem je autor projektu (většinou architekt, nebo projektant), který vzorkuje materiály a dohlíží, aby byl dodržen projekt. Technický dozor kontroluje kvalitu stavební prací, odsouhlasuje fakturace. Stavební dozor je důležitý při stavbě svépomocí. Kolik si má ale klient připravit peněz? Má chtít všechny dozory, nebo jen některého z dozorů? Odpovědi jsou překvapivě jednoduché, jen se v nich lidé nevyznají. To tady napravíme.
Mít na stavbě všechny dozory?
Pokud stavíte dům na klíč, najměte si autorského i technického dozora. Pokud stavíte svépomocí, najměte si minimálně autorského dozora. Tak ušetříte peníze a pohlídáte kvalitu. Jinými slovy autorského dozora mějte při stavbě vždy. Proč? Protože ten hlídá, aby se držel projekt, hlídá záměny materiálů, posuzuje změny v projektu atp. Nikdo nezná projekt tak jako jeho autor. Je třeba nechat důvěru v autora projektu. Projektanta, nebo architekta. Technického, resp. stavebního dozora (jejich práce je vlastně stejná, jen se každý z nich nazývá jinými slovy) si najměte kvůli hlídání kvality prací na stavbě, kontrolám fakturací atp. Vyplatí se bohatě. Tenhle bod je dnes velice důležitý, protože kvalita stavebních firem, popřípadě řemeslníků se výrazně liší. Někdy je špičková, někdy průměrná a častokrát podprůměrná. Ostatně to platí v každém oboru. Jak jsme řekli na začátku, stavařina je složitá, a proto kontrola prací a kvality je naprosto zásadní.
Účtování dozoru za fixní sjednanou částku (varianta 1)
Ve stavařině není žádný oficiální návod na to, jak účtovat dozory. Různí lidé používají různé způsoby. Nejčastější jsou asi dva způsoby. První (ten nemáme rádi, je nebezpečný pro klienta i dozory) je nechat nacenit si od dozora tzv. balík za určitý čas. Zkrátka předem dohodnutou fixní sjednanou částku, kdy klientovi dozor řekne, kolik ho bude stát většinou 1 měsíc jeho práce. Když se stavba začne realizovat, měly by se stanovit kontrolní dny. U běžných rodinných domů probíhají 1x za 2 týdny. Na kontrolních dnech se sejdou účastníci stavby (architekt, projektant, dozor autorský, dozor technický, klient, zástupce stavební firmy např. stavbyvedoucí, nebo u větších staveb projektový manažer) a řeší klíčové věci pro hladký průběh další části stavby. Spočítejme, kolik bude stát dozor. Budou tedy 2 kontrolní dny za měsíc, kde dozor stráví např. 3 hodiny, musí si udělat přípravu na kontrolní den, tzn. 1 hodina před každým kontrolním dnem. A poté musí řešit věci, které vyplynou z kontrolního dne. např. 2 hodiny. Když to sečteme, tak dostaneme 2*(3+1+2) = 12 hod práce. K tomu ten dozor musí přijet na stavbu, tzn. v našem případě 2x do měsíce. Zde záleží, jak to má dozor daleko na stavbu. Počítejme pro jednoduchost 20 km z kanceláře na stavbu, a to samé zpátky do kanceláře. Celkem tedy 40 km. Celkem najede 80 km. Za 1 měsíc tedy stráví čtyřmi kontrolními dny 12 hod práce a 80 km. To vynásobí svojí sazbou. Tu má každý jinou. Počítejme pro jednoduchost 12 hod * 500 Kč = 6 tis Kč. K tomu cesta 80 km * 10 Kč/km = 800 Kč. Celkem tedy 6800 Kč za 1 měsíc při těchto hodinách a kilometrech. Účtuje se většinou po 1 měsíci přímo na klienta. To si vezme autorský dozor, ale i technický dozor. Záleží, jak to má na stavbu daleko a na kolik hodin práce se s ním dohodnete. Když budete mít oba dozory po dobu jednoho roku, tak vás budou stát 6800*2*12 měsíců = 163200 Kč za autorský i technický dozor za 12 měsíců. Ano, jsou to peníze, ale nezapomeňte, že stavba bude stát např. 4 mil Kč. Dozor vás bude stát v našem případě 4 % z celkové ceny stavby při těchto kilometrech a hodinách. Utratíte 163 tis Kč za dva dozory, kteří budou hlídat dodržení projektu, vzorkovat materiálu, posuzovat záměny materiálů, či technologií, hlídat termíny stavební firmy, kvalitu provedených prací, hlídat vícepráce a méněpráce od stavební firmy. Tím dokážete ušetřit doslova stovky tisíc korun. Tento způsob nemáme rádi. Přijde nám nefér vůči klientovi i dozorům, protože předpokládá nějaký rozsah hodin a km. Je nepřesný pro obě strany. Vysvětlíme na příkladu z praxe.
Nešťastný klient, nešťastný dozor
Setkali jsme se se stavbou, kde dozor nabídl cenu „v balíku“. Nějakou fixní částku za měsíc. Dopadlo to tak, že dozor trávil na stavbě místo dvou pracovních dnů čtyři dny. Neměl dostatečně jasně sjednáno s klientem, že ta fixní částka obsahuje tolik a tolik dní v týdnu. Klient mu samozřejmě nezaplatil za dny, které na stavbě trávil navíc. Dozor prodělal. Druhý příklad je opačný. „Fixní balík“ za měsíc byl naceněn, ale ukázalo se, že stačilo, aby dozor trávil místo dvou dnů na stavbě jen 1 den. Ale potom účtoval klientovi 2 naceněné dny, jak slíbil v balíku. Klient tak musel zaplatit. Klient prodělal.
Účtování dozoru za reálně odvedenou práci (varianta 2)
Druhý způsob je férový pro obě strany. Navíc je skutečně jednoduchý. Ten preferujeme my. Na začátku se určí cena za 1 hodinu a za 1 km dozora. Vezměme z příkladu výše 500 Kč za hodinu a 10 Kč za kilometr. Strany si vyjednají tyto ceny a odsouhlasí je. Pozor! Dohodněte se na začátku, nikde ne uprostřed stavby, nebo na konci. To se pak dohaduje těžko, kdo co kdy jak myslel. Poté je nutné, aby dozor (ať už autorský, nebo technický) psal podrobný výkaz hodin své práce den po dni s popisem toho, na čem pracoval. Každý měsíc (je to nejčastější, můžete ale i po 14 dnech) dozor pošle klientovi, co a kdy dělal, kolik na tom strávil času a najel kilometrů. Na základě toho vystaví fakturu dle skutečnosti. Někdy mohou být kontrolní dny za měsíc 4, někdy stačí 1, někdy dozor stráví v kanceláři po kontrolním dni 2 hodiny práce, někdy 5. Tento způsob sleduje reálné hodiny i km, je nejférovější.
Přirovnání pro lepší pochopení
Říkáte si. To mám dát 163 tis Kč za dva dozory za 1 rok? To si radši koupím sedačku, televizi, myčku a dovolenou. Bohužel tohle byste si ale nekoupili. Proč? Protože tím, že zaplatíte 163 tis Kč za dva dozory při realizaci stavby, tím ušetříte stovky tisíc korun z celkového rozpočtu. Přesné vyčíslení samozřejmě nikde nenajdete. Záleží na způsobu stavby, na kvalitě stavební firmy, na připravenosti projektu, na situaci na stavebním trhu a dalších věcech. Jde o to, že když dozory nemáte, tak na stavbách se plno věcí předělává, chybí koordinace, kontrola, zaplacená věc se nechá klientem odvést a přivést jiná, to stojí peníze, různé vícepráce, méněpráce. Všechno stojí peníze. Ale hlavně si položte otázku. Chcete mít špatně provedené práce, které lze jen těžko, nebo draze opravit? Např. hydroizolaci spodní stavby? Špatně zateplenou střechu? Nedostatečnou tloušťku střešní izolace? Nekvalitní okna? To jsou věci, které sami nepoznáte, nezkontrolujete, těžko je v budoucnu vyměníte. Je to to samé, jako když byste si zadali vyrobit auto na zakázku a kontrolovali si kvalitu výroby sami. To bychom asi nikdo z nás nedokázal, protože výrobě aut zkrátka nerozumíme a nikdy jsme neviděli, jak se auto vyrábí. U domů je to stejné. Pokud nejste stavař, tak stavbě domu nerozumíte. Není na tom nic špatného.
Doporučení na závěr
Realizace domů už dávno není tak jednoduchá, jako byla před dvaceti, třiceti lety. Realizace je dnes extrémně složitá. Řemeslníků je málo a šikovných a zodpovědných ještě méně. Materiálů je tisíc, technologií jsou stovky. Proto je naprosto zásadní kontrolovat kvalitu a dodržování projektu při realizaci. Při celé realizaci. Od začátku až do konce. Proto si objednejte autorského dozora i technického dozora. Ano, bude vás to stát desítky tisíc korun, ale věřte, že oni vám ušetří při realizaci mnohem víc peněz, než kolik budou stát. Pustili byste se sami do kontroly kvality výroby auta na zakázku, když jste v životě neviděli výrobu jednoho jediného auta?